Stavbaři místo vizí hledají viníka

Institut pro veřejnou diskusi uspořádal setkání na téma Vize dopravního stavitelství - Jaký bude rok 2013. Místo představení vizí se účastníci dočkali jen pláče nad poklesem stavební výroby a hledání viníka, který za tento stav může. Vítězně z akce vyšel "zlý stát", který nechce dávat stavbařům zakázky.

Jezernické viadukty u Hranic na Moravěwikipedia.com

V úvodním slovu moderátor a dopravní expert Pavel Švagr konstatoval nedobrou situaci a klesající objem zakázek v dopravních stavbách. Ředitel odboru statistiky průmyslu stavebnictví ČSU Radek Matějka jeho slova doložil řadou grafů a tabulek. 

Tomáš Čoček, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury informoval o stavu příprav rozpočtu na další roky a nedostatku financí. Připoměl, že EU hodlá spolufinancovat pouze projekty sítě TEN-T , tedy hlavně železniční.

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR Václav Matyáš ve své útočné přednášce sváděl problémy stavebních firem na všechny strany - militantní zelení brání stavbám, stát nechce dávat peníze na dopravní stavby, EU nám nechce dávat finance na některé stavby (třeba dostavbu D8). A dokládá svá tvrzení grafy začínajícími v roce 2009, ukazujícími pokles stavebních zakázek. Co na tom, že grafy ukázané panem Matějkou ukazovaly od roku 2004 do roku 2009 mnohem strmější vzestup, než je současný pokles.

Náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jaroslav Bauer kritizoval rozpočtové určení daní, kdy kraje, správci komunikací II. a nižších tříd, nemají dostatek financí na údržbu silnic rozbitých od kamionů.

Závěrečná krátká přednáška analytika Raiffeisenbank Aleše Michla připomněla, že si za vše můžeme tak trochu sami...

V diskusi překvapivě nevystoupil žádný zástupce velkých stavebních firem. Možná pro ně problém klesajících financí do dopravních staveb není až tak zásadní, jak se snažil namluvit pan Matyáš. Naopak vystoupil zástupce Ředitelství vodních cest a prezentoval svůj zásadní postoj - bez jezů v Děčíně a Přelouči republika nepřežije do roku 2020....

Na celé akci jsem zcela postrádal sebereflexi stavařů. Několik let si mlaskali na tučném přídělu financí a tunelovali státní i EU kasu předraženými zakázkami a nyní se diví. Vize žádné. Nezaslechl jsem snahu o rychlou přípravu investic v železniční infratruktuře, na kterou EU ještě dává peníze. Naopak, úsměvně působil názor moderátora "dopravního experta" - železniční síť je postavená. Ano, před rokem 1915....

Autor: Miloslav Zítka | neděle 2.12.2012 9:40 | karma článku: 12,84 | přečteno: 772x
  • Další články autora
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 839x
Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Předseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM