Miloslav Zítka

Zelená pro vlaky do Horního Slavkova

7. 03. 2016 8:03:00
V roce 1997 stát pro svou neschopnost dělat alespoň pravidelnou údržbu uzavřel železniční trať Loket - Krásný Jez přes Horní Slavkov. Po devíti a šestnácti letech byly zprovozněny okrajové úseky tratě z obou stran. Kdy bude celá?

Za stanicí Loket končí provozovaná trať v zastávce Loket-předměstí. Směrem odkud cestující přijede, se za ocelovým mostem přes Ohři majestátně stojí hrad Loket. Pohled opačným směrem je výrazně horší. Končící kolej, zarážedlo a za ním již jen zarostlé pražce a koleje směrem k Hornímu Slavkovu. Vlak zde jezdil celých 96 let, od roku 1901, kdy naši předci tuto technicky náročnou trať postavili a zanechali jí pro další generace.

Ukončení provozu

Trať později převzal stát a staral se o ní s různou intenzitou. V devadesátých letech minulého století se tak trochu starat přestal a o trať nedbal, až dosáhla stavu, kdy pro technický stav musel být zastaven provoz, vyhlášena výluka a tento stav trvá dodnes.

V roce 2006 byla zprovozněna krátká část z Lokte do Lokte předměstí, kde byla vybudována točna pro autobus a měly zde navazovat autobusy do Horního Slavkova. Tento koncept ale nebyl příliš úspěšný a nenašel u cestujících v regionu odezvu. Zatím po souběžné silnici jezdí kamiony naložené živcem z lomu v Krásně, vozící substrát na nádraží v Chodově, zatěžující nejen silnici ( opravenou před několika lety za 190 milionů ), ale obtěžují obyvatele Horního Slavkova, Lokte a Nového Sedla při projíždění samotným centrem těcho měst. Přesto stále bylo a je na konci tunelu světlo, znamenající naději pro zprovoznění celé tratě.

Naděje

Za dalších 7 let byla především pro podporu výroby firmy Legios obnovena část trati v délce 6,3 km mezi stanicí Krásný Jez ( na trati 149 Karlovy Vary - Mariánské Lázně ) a zastávkou Horní Slavkov - Kounice. Firma zde z vlastní vlečky vozí zhruba dvakrát týdně po 4 vagonech s naloženými nádobami pro cisternové vozy, které kompletuje v Lounech. Město Horní Slavkov má zájem o protažení rekonstruovaného úseku až do nádraží ve městě, kraj deklaroval připravenost objednání osobní dopravy na tento prodloužený úsek. Těleso je připraveno, starý svršek byl demontován a snesen.

Zasvítí zelená na vjezdovém návěstidle do stanice Horní Slavkov?

Hurá do Lokte.

A když už bude vlak v Horním Slavkově, měl by dojet až do Lokte. Zájemci o provoz na trati jsou. Kromě již zmiňovaných firem Legios a Granit by trať chtěla využívat i společnost SANAKA INDUSTRY pro dopravu písku, deklaruje až 400 tisíc tun ročně. Pro dopravu takových množství substrátů je potřeba zprovoznit právě úsek směrem do Lokte a do seřaďovacího nádraží v Novém Sedle, kde by byly tvořeny ucelé vlaky.

Situaci samozřejmě komplikuje nejen stav ocelových mostů na trati, ale i most ukradený před několika lety přímo před zraky policie. Kraj si důležitost tratě nejen pro dopravní obsluhu, ale i pro snížení provozu těžké nákladní dopravy po svých silnicích, uvědomuje a v jednáních se Správou železniční dopravní cesty pokládá žádosti o obnovu této důležité regionální spojnice. Má podporu politiků například z Bečova nad Teplou, kde si uvědomují důležitost spojení svého města s Loktem z hlediska turistického ruchu a návštevnosti svých památek ( hrad, zámek - Relikviář svatého Maura ).

Můj vnuk bude mít v roce 2020 5 let - chci se s ním po této trati k jeho narozeninám projet ! VLAKEM.

Autor: Miloslav Zítka | karma: 17.06 | přečteno: 1514 ×
Poslední články autora