Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zastavme neodborná rozhodnutí na železnici !

Týden po mém kritickém článku na téma ohrožení cestujících ve vlacích ( odkaz ) obdržel ministr dopravy otevřený dopis volného sdružení dopravních odborníků na téma úpadku železnice.

 Ti v něm vyzývají k povýšení odborných hledisek nad politickými a ekonomickými zájmy jednotlivců a lobbistických skupin.

S dopisem nemůžu nesouhlasit. Naopak, přesně vyjadřuje můj pocit z politických špiček v posledních letech. Proto si ho dovolím nabídnout i touto formou v nezměněné podobě:

 

VOLNÉ SDRUŽENÍ DOPRAVNÍCH ODBORNÍKŮ

 

Věc: Otevřený dopis ministrovi dopravy ČR

 

Vážený pane ministře,

jako občané České republiky a lidé, kteří se profesně nebo ze zájmu dlouhodobě zabýváme problematikou železniční dopravy a dopravou všeobecně, jsme hluboce znepokojeni přístupem vrcholové politické reprezentace k řešení rozvoje české železniční dopravy, a to kontinuálně v celém časovém období po změně politických a hospodářských poměrů v roce 1989.

Železniční doprava je politickou reprezentací vnímána po celou tuto dobu jako něco druhořadého ve srovnání s dopravou silniční. Nezávislost na ropě, bezpečnost provozu a přátelské chování vůči životnímu prostředí jsou považovány za parametry méněhodnotné než okamžité politické a finanční zisky z provozování silniční dopravy. O nutnosti harmonizovat podmínky pro provozování jednotlivých dopravních módů se vedou pouze rétorická cvičení a ta pozitivní rozhodnutí, která vedou ke zlepšení podmínek pro železniční dopravu, jsou politiky přijímána spíše jen jako nutnost plnění požadavků EU než jako přesvědčení, že je tomu tak skutečně třeba. To se odráží i v technických parametrech modernizovaných železničních tratí, které ve většině případů představují pouze generální opravu s určitým vylepšením, daným především kvalitnějšími materiály a nově používanými technologiemi, jaké původní stavitelé neznali, nikoliv tvůrčím přístupem. V řadě případů však bohužel při modernizacích dochází s vynaložením vysokých finančních částek ke zhoršení dopravních parametrů. Na rozdíl od ostatních oborů lidské činnosti i na rozdíl od dopravy letecké a silniční nedoznala česká železniční doprava za celou zmiňovanou dobu výrazného pokroku. Naopak, její podíl na přepravních výkonech v nákladní přepravě neustále klesá, v přepravě osobní po významném poklesu stagnuje, a to jen proto, že existuje jediná rychlejší trať mezi dvěma významnými místy v ČR a dobří organizátoři integrovaných dopravních systémů v okolí dvou největších měst v ČR. I zde se však naráží na bariéry dané nízkou kapacitou modernizovaných tratí. Drtivá většina ostatních spojení je pomalá nebo má nízkou kapacitu, neumožňující další rozvoj. Některé nejvíce omezující úseky jsou řešeny až nyní se zpožděním 20 let, a to jen proto, že je snaha vyčerpat peníze z EU. Zatímco nároky v oblasti legislativy, bezpečnosti provozu a úhrady za použití dopravní infrastruktury se na železnici neustále zvyšují, na silnici v tomto směru přežívá populistický socialismus. Železnice v ČR se již více než 27 let zabývá většinou jen sama sebou (dnes už málokdo ví, že restrukturalizace započala již v roce 1988 a stále pokračuje s tím, že aktuální etapa obsahující převod nemovitostí z ČD na SŽDC upadá pomalu v zapomnění, takže konce této restrukturalizace se zřejmě nedožije ani další generace).

Odborné povědomí rozhodovací politické úrovně je vzhledem k železniční dopravě veskrze velmi nízké. Příčinou je většinou téměř úplná neznalost problematiky těmi, kteří rozhodují, nezájem a neochota naslouchat odborníkům, v neposlední řadě pak líbivé upřednostňování populárnější problematiky před řešením problematiky železniční nebo naslouchání tzv. odborníkům, prosazujících zájmy své nebo různých skupin na úkor zájmu společnosti. Politici nenacházejí čas, aby si vyslechli názory odborníků a přemýšleli o jejich doporučeních. Z logiky věcí vyplývá, že manažeři státem vlastněných podniků SŽDC, ČD a ČD Cargo se v těchto záležitostech angažovat nebudou, neboť by tak byly přímo ohroženy jejich pozice, a to zejména po Vašich vystoupeních proti železničním podnikům, jejichž řízením je pověřeno MD, která jsou plná polopravd a neprávem dehonestují železnici. A manažeři privátních osobních i nákladních dopravců jsou v podstatě spokojeni se získáním významných podílú na té malé části přepravního trhu v obou segmentech přepravy, které jsou ziskové.

Bohužel i Vy, pane ministře, jste jedním z těch v řadě, který projevuje základní neznalosti problematiky železniční dopravy a nevnímá její prapůvodní smysl v kvalitní přepravě osob a zboží. To se bohužel projevuje ve Vašich vystoupeních, v poslední době např. ve vystoupení po nehodě ve Studénce, po Vašem jednání s bavorským ministrem dopravy ohledně vylepšení železničního spojení Prahy s Mnichovem (podle jehož závěrů bude po mnoha letech příprav a drahé výstavby dosaženo cestovního času o půl hodiny horšího, než jaký dosahují autobusy po současné silniční síti). Ovšem už vůbec nemůžeme mlčet k Vašim vyjádřením v rozhovoru pro Hospodářské noviny ze dne 21.8.2015. Je naprosto evidentní, že Vaše názory nekonzultujete ani se svými podřízenými, neboť ti, co působí jako řadoví specialisté nebo i na střední řídící úrovni Vašeho úřadu, by Vám zajisté připravili podklady kvalitní a věcně správné. Především Vaše konstatování, že naše země je pro vysokorychlostní trať malá, nás zcela bezpečně utvrzuje v domnění, že vůbec nejste informován o výsledcích práce Vašich podřízených a závěrech mnoha studií, které Váš úřad z veřejných peněz již přes 10 let platí. Nejde prosím jen o prezentaci Vaší osoby, ale Vašimi vystoupeními i negativně ovlivňujete většinu společnosti, která se v problematice nevyzná a znechucujete práci stovkám lidí z projektových firem, jejichž práce je v podstatě jen zakládána do šuplíků MD ČR.

Plně chápeme, že jakýkoli politik včetně těch s manažerskými zkušenostmi nemůže být odborníkem ve všech oblastech. Proto Vás žádáme, abyste tuto neblahou kontinuitu posledních 25 let přerušil a nastavil na ministerstvu dopravy konečně odborný přístup k řešení problémů, nepodléhající okamžitému politickému zalíbení.

K tomu Vám i Vašim nejbližším spolupracovníkům rádi pomůžeme zcela nezištnými věcně odbornými konzultacemi, pokud se rozhodnete nám věnovat několik hodin svého drahocenného času. Pokud by se takové konzultace vzájemně osvědčily, navrhujeme Vám vytvoření stálého poradního orgánu, složeného z odborníků z oblasti železniční dopravy. Tyto naše návrhy si nečiní žádné jiné ambice, než pomoci zvrátit dosavadní upadající stav české železnice, který nám rozhodně není lhostejný a zabránit dalšímu zbytečnému plýtvání finančních prostředků českých daňových poplatníků.

V Praze dne 11.9.2015

Za volné sdružení dopravních odborníků:

 

Ing. Bohumil Pokorný

dopravní specialista

pokornybp@centrum.cz

 

Ing. Tomáš Tužín

projektant dopravních staveb

tomas.tuzin@post.cz

 

Ing. Josef Bosáček

dopravní specialista

Bosacek@seznam.cz

 

Autor: Miloslav Zítka | pondělí 14.9.2015 0:00 | karma článku: 9,14 | přečteno: 384x
  • Další články autora

Miloslav Zítka

Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu

Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.

7.12.2017 v 10:20 | Karma: 18,88 | Přečteno: 894x | Diskuse| České Budějovice

Miloslav Zítka

Dopravci v Karlovarském kraji zvyšují cenu o 20%

Po nátlaku řidičů autobusů rozhodla vláda v závěru roku 2016 o zvýšení mezd řidičům. Protože rozhodnutí nedoprovázelo opatření, kde na zvýšení platů vzít, řeší to dopravci sami. V Karlovarském kraji razantním zvýšením jízdného.

15.3.2017 v 8:53 | Karma: 9,47 | Přečteno: 377x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Vláda sedla na lep, zastaralá modernizace Brno-Přerov je schválená.

Můžeme věřit odborníkům? V minulých dnech došlo k odhalení lží projektové organizace, které vedly vládu ke schválení studie proveditelnosti pro rekonstrukci železniční tratě Brno-Přerov ve variantě rychlosti na 200 km za hodinu.

13.6.2016 v 7:50 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Brno

Miloslav Zítka

Běžecká sezóna v Karlovarském kraji začíná

Běžecký boom pokračuje, přibývá běhajících lidí. Motivaci mají různou, ale po určité době se chtějí porovnat s druhými. Vyrazí na závod. V Karlovarském kraji mají z čeho vybírat.

25.3.2016 v 7:38 | Karma: 8,03 | Přečteno: 116x | Diskuse| Pozvánky, akce

Miloslav Zítka

Brno musí mít moderní nádraží v centru

Snaha o odsunutí nádraží v Brně mimo centrum je politická hra která nebere ohled na potřeby cestujících. Nejspíš jde v první řadě o peníze do některých stranických pokladen a na osobní účty ovlivněných politiků.

18.3.2016 v 6:47 | Karma: 16,23 | Přečteno: 444x | Diskuse| Brno

Miloslav Zítka

Zelená pro vlaky do Horního Slavkova

V roce 1997 stát pro svou neschopnost dělat alespoň pravidelnou údržbu uzavřel železniční trať Loket - Krásný Jez přes Horní Slavkov. Po devíti a šestnácti letech byly zprovozněny okrajové úseky tratě z obou stran. Kdy bude celá?

7.3.2016 v 8:03 | Karma: 17,32 | Přečteno: 1514x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

Karlovy Vary podléhají tlaku developerů a hodlají vyklidit stávající terminál na dolním nádraží. Nabízí řešení, které dle mého názoru je výrazně horší a zkomplikuje už i tak složitou situaci. Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

29.2.2016 v 8:01 | Karma: 6,84 | Přečteno: 235x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Ministerstvo dopravy blokuje rozvoj regionální železnice.

Dnes projednává vláda materiál Ministerstva dopravy o financování regionální železniční dopravy po roce 2019. Materiál ve svém důsledku blokuje další rozvoj regionální železnice a to i proti vůli krajů.

24.2.2016 v 7:30 | Karma: 8,29 | Přečteno: 328x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Rozhodne o trati 097 rozum nebo úplatek?

Železniční trať 097, poškozená sesuvem nad dálnicí D8, by měla být rozhodně obnovena. Nebo o jejím osudu rozhodne "úplatek" Ústeckému kraji ve formě navýšení prostředků na opravy silnic v mnohem vyšší částce a ten neobjedná vlaky?

21.10.2015 v 7:15 | Karma: 19,94 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ústí nad Labem

Miloslav Zítka

Kraje musí změnit pohled na veřejnou dopravu

Kolega ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě Ing. Tomáš Tužín se zamýšlí nad systémem optimalizací železniční dopravy. Na problematiku se nedívá jen izolovaně z pohledu železnice, ale popisuje ji v širších souvislostech.

19.10.2015 v 7:00 | Karma: 8,73 | Přečteno: 356x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Stát nechává dále ohrožovat životy cestujících ve vlacích.

Necelých 7 týdnů po nehodě ve Studénce se stala dnes podobná nehoda u Šluknova. Opět kamion vjel na přejezd před jedoucí vlak, pro těžce zraněného strojvedoucího letěl vrtulník, další osoby z vlaku zraněny.

7.9.2015 v 20:38 | Karma: 18,45 | Přečteno: 878x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Miloslav Zítka

Omylný ministr dopravy - nic nového v Čechách.

Téměř každý týden zaznamenám nějakou zprávu, kde se vyjadřuje ministr dopravy a dopouští se nepřesností, omylů nebo lží.

29.8.2015 v 11:33 | Karma: 17,02 | Přečteno: 730x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Bude změna Zákona o drahách konzervovat stav místo rozvoje služeb?

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 upravuje práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě. EU umožnila členským státům pětileté vyjímky, které lze ještě o dalších pět let prodloužit. Česká republika použila vyjímku u čtyř článků tohoto nařízení do roku 2014. V pátek 20.června předkládá poslanec Kolovratník pozměňovací návrh k zákonu o Drahách, který všechny tyto vyjímky prodlužuje do roku 2019. S tím nelze souhlasit !!

20.6.2014 v 7:15 | Karma: 7,59 | Přečteno: 235x | Diskuse| Politika

Miloslav Zítka

Ministerstvo dopravy posouvá železnou oponu

Až na hranice bývalého Protektorátu posouvají želenou oponu ministerští úředníci z dopravy. Alespoň lidem v Karlovarském kraji to tak musí nutně připadat.

4.2.2014 v 20:27 | Karma: 15,64 | Přečteno: 857x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Netradiční kulturní zážitky v Karlových Varech na počátku března.

Zpestření předjarní kulturní nabídky v Karlových Varech se diváci dočkají ve středu 6. března v Lidovém domě ve Staré Roli a ve čtvrtek 7. března v Městském divadle.

24.2.2013 v 11:50 | Karma: 7,82 | Přečteno: 457x | Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Stavbaři místo vizí hledají viníka

Institut pro veřejnou diskusi uspořádal setkání na téma Vize dopravního stavitelství - Jaký bude rok 2013. Místo představení vizí se účastníci dočkali jen pláče nad poklesem stavební výroby a hledání viníka, který za tento stav může. Vítězně z akce vyšel "zlý stát", který nechce dávat stavbařům zakázky.

2.12.2012 v 9:40 | Karma: 12,84 | Přečteno: 772x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Politici v Karlovarském kraji na téma veřejná doprava

Jen několik hodin nás dělí od dalších voleb do zastupitelstva kraje. Politici na nás útočí sliby z bilboardů, reklam ve schránkách i na ulici. Svaz cestujících ve veřejné dopravě položil kandidátům na hejtmany v celé republice několik otázek k tématu veřejné dopravy. Pokud máte zájem o názory politiků v Karlovarském kraji na aktuální otázky z veřejné dopravy, máte je zde pohromadě k vašemu posouzení. A třeba i výběru, koho volit (nebo nevolit), pokud chcete jezdit veřejnou dopravou.

11.10.2012 v 6:50 | Karma: 4,24 | Přečteno: 142x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Nejednotnost ODS se projevuje i ve volebním programu

ODS nemá jen rebely v řadách poslanců. Objevuji i nesrovnalosti ve volebním programu mezi kraji. Tentokrát ve veřejné dopravě. Rozpor se projevil například v postoji k výstavbě vysokorychlostní tratě Praha - Brno.

11.10.2012 v 6:38 | Karma: 6,33 | Přečteno: 513x | Diskuse| Politika

Miloslav Zítka

Veřejná doprava v Karlovarském kraji očima politiků

Jen několik hodin nás dělí od dalších voleb do zastupitelstva kraje. Politici na nás útočí sliby z bilboardů, reklam ve schránkách i na ulici. Svaz cestujících ve veřejné dopravě položil kandidátům na hejtmany v celé republice několik otázek k tématu veřejné dopravy. Pokud máte zájem o názory politiků v Karlovarském kraji na aktuální otázky z veřejné dopravy, máte je zde pohromadě k vašemu posouzení. A třeba i výběru, koho volit (nebo nevolit), pokud chcete jezdit veřejnou dopravou.

10.10.2012 v 13:36 | Karma: 8,10 | Přečteno: 715x | Diskuse| Politika

Miloslav Zítka

Světová premiéra muzikálu v Karlovarském městském divadle

I přes všeobecné nářky na nedostatek peněz na kulturu nejen v Karlových Varech se podařilo ZŠ a ZUŠ v Karlových Varech dotáhnout k realizaci projekt původního muzikálu k premiéře. Muzikál MISTR JAZZU autorů Milana Zítky a Kateřiny Zítkové bude mít svou světovou premiéru ve čtvrtek 17. května v 19.30.

8.5.2012 v 19:00 | Karma: 7,61 | Přečteno: 594x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 839x
Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Předseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM