Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !
Podíváme-li se do centra Karlových Varů například o víkendu, může náhodný pozorovatel konstatovat, že zatím ještě ne. Situace však není zdaleka tak ideální a bezproblémová, jak by se mohlo z letmého průjezdu městem zdát. Po letech nicnedělání a stagnace na cokoliv, se ve veřejné dopravě chystá revoluce. Zda přinese skutečné, kvalitativní zlepšení dopravních poměrů v krajském městě, je zatím velkou neznámou s mnoha otazníky.
Vedení města Karlovy Vary se totiž definitivně rozhodlo pro novou polohu zamýšleného dopravního „terminálu“. Uvozovky jsou naprosto na místě. Městští radní totiž zcela vážně kalkulují s představou, že nový terminál veřejné dopravy bude schopen odbavit všechny druhy veřejné dopravy krajského města! Na upřednostněné lokalitě „Varšavská“ je však již dnes veřejný prostor natolik determinován a omezen dopravou, že představy o jeho rozšíření, přebudování a zkapacitnění se rovnají sci-fi. Další systémovou chybou, kterou radnice udělala je, že záměr nebyl nijak veřejně projednán ani s Krajským úřadem, který je však za příměstskou dopravu přímo zodpovědný. Je tedy otázkou, nakolik lze skutečně hovořit o „terminálu“, jestliže je v kompetenci města pouze městská doprava. To, co definuje každý terminál, je propojení více druhů doprav do jednoho místa. Tato skutečnost výrazně převyšuje kompetence města např. i v územním plánování.
Hned po „výběru“ místa novodobé „Tržnice“ (lokalitu si de facto město vybralo samo, bez konzultace například s občany), následoval další silně diskutabilní krok. Zastavovací, objemovou a architektonickou studii zadalo vedení města Studiu Hangár z Karlových Varů a to bez jakékoliv veřejné soutěže. Že takové zadání má silný korupční potenciál je zcela zjevné a jasné každému, kdo se ve veřejných financích jen trochu orientuje. Argumenty radních o „zjednodušení“ procesu zadání jsou velmi laciné politické výmluvy. Cenu 780 tis. Kč raději necháme bez komentáře, protože nemá žádný vypovídající charakter (například neříká vůbec nic o kvalitě zakázky, s čímž si ovšem město hlavu zjevně nedělá, vždyť už kdysi se „losovačkou“ proslavilo téměř globálně).
To vše ale souvisí s očekávaným dopravním kolapsem jen sekundárně. Město si skutečně může zcela legálně postavit novou stanici MHD kde chce a za kolik chce (i když mediálně „nastřelená“ cena 200 milionů Kč v dnešních cenách je reálně velmi podhodnocená a teoreticky by stačila jen na velmi prostou dopravní stavbu). Přímých důsledků chybné lokalizace stavby do středu města bude mnohem více. Samozřejmě nemůže dojít k propojení s drážní dopravou, neboť stávající dráha K. Vary – M. Lázně je vedena na pozemních SŽDC s.o. a ČD a.s., MIMO vybranou lokalitu a tedy nelze o přestupním bodě či „terminálu“ nijak hovořit (naopak bude zakonzervován mnohaletý stav, kdy lidé jsou nuceni k pochodovému cvičení mezi Tržnicí a Dolním nádražím, respektive nově zvažovanou zastávkou). Případným svedením příměstských linek autobusové dopravy do lokality „Varšavská“ dojde ve špičkách k totálnímu, bezodvratnému zahlcení centra města silniční dopravou a to včetně a zejména mostů přes Ohři. Tento stav sice i dnes nastává na „Dolním“ nádraží, ovšem toto má vyšší absorpční a kapacitní možnosti, než relativně velmi stísněné poměry nové lokality. Analýzou rizik můžeme dojít i k dalším závěrům kontroverzní stavby – například neexistuje garance svodu linek příměstské dopravy k terminálu, natož pak linek dálkových. Z prostorových důvodů budou omezené kapacitní možnosti taxislužby. Existuje reálné riziko upozadění moderní rychlodrážní příměstské dopravy na úkor drážní dopravy regionální (stávajícího stavu), velmi reálné a vysoké riziko nárůstu přímých investičních nákladů. Další, sekundární náklady, bude stavba vyžadovat jaksi z definice – služby související s „terminálem“ nebyly dosud nikde zveřejněny, natož kalkulovány. V neposlední řadě je nutné zmínit riziko architektonické a městotvorné – v centru prostě může přibýt další betonová odporná stavba. V současnosti jsou nepochybně podnikány reálné kroky ke zhoršení dopravní situace v krajském městě a to bez jakékoliv diskuze s občany, politiky nebo krajem. Pro řešení generovaných kongescí město navrhuje pouze další přemostění řeky Ohře, což je zjevně nedostatečné a navíc se má jednat jen o lávku pro pěší, pro zajištění dostupnosti „horního“ nádraží. K dalšímu zhoršení dopravní situace dojde s výstavbou dalších objektů z projektů v oblasti dolního nádraží.
Nynější ústřední přestupní bod MHD – Tržnice – je pochopitelně nevyhovující, zastaralý, omšelý a světoznámému městu dělá ostudu. Nutnost moderního terminálu je zjevná. Musíme však konstatovat, že ze služební cesty do Manchesteru (za „terminály“, v podstatě však na fotbal Premier League za veřejné peníze) si radní nevzali žádné ponaučení. Investice mají život lidem zlepšovat a ne zhoršovat. Jistě i současný Terminál „dolní“ je v dezolátním stavu, nicméně plní funkce veřejné dopravy a to i přes jeho mnohaletou podinvestovanost. I zde by nastaly kapacitní problémy s odbavením silniční dopravy ve špičkách pracovních dní, nicméně jeho saturační a dispoziční funkce pro územní obsluhu jsou lepší než u chystaného „terminálu“ Varšavská.
Ing. Filip Kuliš - dopravní analytik
Miloslav Zítka - člen komise dopravy Karlovarského kraje, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě
Miloslav Zítka
Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu
Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.
Miloslav Zítka
Dopravci v Karlovarském kraji zvyšují cenu o 20%
Po nátlaku řidičů autobusů rozhodla vláda v závěru roku 2016 o zvýšení mezd řidičům. Protože rozhodnutí nedoprovázelo opatření, kde na zvýšení platů vzít, řeší to dopravci sami. V Karlovarském kraji razantním zvýšením jízdného.
Miloslav Zítka
Vláda sedla na lep, zastaralá modernizace Brno-Přerov je schválená.
Můžeme věřit odborníkům? V minulých dnech došlo k odhalení lží projektové organizace, které vedly vládu ke schválení studie proveditelnosti pro rekonstrukci železniční tratě Brno-Přerov ve variantě rychlosti na 200 km za hodinu.
Miloslav Zítka
Běžecká sezóna v Karlovarském kraji začíná
Běžecký boom pokračuje, přibývá běhajících lidí. Motivaci mají různou, ale po určité době se chtějí porovnat s druhými. Vyrazí na závod. V Karlovarském kraji mají z čeho vybírat.
Miloslav Zítka
Brno musí mít moderní nádraží v centru
Snaha o odsunutí nádraží v Brně mimo centrum je politická hra která nebere ohled na potřeby cestujících. Nejspíš jde v první řadě o peníze do některých stranických pokladen a na osobní účty ovlivněných politiků.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradit ji může Havel
Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...
Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor
Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...
Zastal se urážené kamarádky, schytal kopanec do hlavy. Policie hledá útočníka
Pražští policisté pátrají po agresorovi, který v březnu v Karlíně napadl jiného muže. Incident se...
„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně
O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 27
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 839x
Poskytovatel služeb pro sportovce
mz-sport.cz
Atlet, běžec, maratonec.
http://rozbehamevary.cz
Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu
Předseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM