Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

Karlovy Vary podléhají tlaku developerů a hodlají vyklidit stávající terminál na dolním nádraží. Nabízí řešení, které dle mého názoru je výrazně horší a zkomplikuje už i tak složitou situaci. Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

Podíváme-li se do centra Karlových Varů například o víkendu, může náhodný pozorovatel konstatovat, že zatím ještě ne. Situace však není zdaleka tak ideální a bezproblémová, jak by se mohlo z letmého průjezdu městem zdát. Po letech nicnedělání a stagnace na cokoliv, se ve veřejné dopravě chystá revoluce. Zda přinese skutečné, kvalitativní zlepšení dopravních poměrů v krajském městě, je zatím velkou neznámou s mnoha otazníky.

Vedení města Karlovy Vary se totiž definitivně rozhodlo pro novou polohu zamýšleného dopravního „terminálu“. Uvozovky jsou naprosto na místě. Městští radní totiž zcela vážně kalkulují s představou, že nový terminál veřejné dopravy bude schopen odbavit všechny druhy veřejné dopravy krajského města! Na upřednostněné lokalitě „Varšavská“ je však již dnes veřejný prostor natolik determinován a omezen dopravou, že představy o jeho rozšíření, přebudování a zkapacitnění se rovnají sci-fi. Další systémovou chybou, kterou radnice udělala je, že záměr nebyl nijak veřejně projednán ani s Krajským úřadem, který je však za příměstskou dopravu přímo zodpovědný. Je tedy otázkou, nakolik lze skutečně hovořit o „terminálu“, jestliže je v kompetenci města pouze městská doprava. To, co definuje každý terminál, je propojení více druhů doprav do jednoho místa. Tato skutečnost výrazně převyšuje kompetence města např. i v územním plánování.

Hned po „výběru“ místa novodobé „Tržnice“ (lokalitu si de facto město vybralo samo, bez konzultace například s občany), následoval další silně diskutabilní krok. Zastavovací, objemovou a architektonickou studii zadalo vedení města Studiu Hangár z Karlových Varů a to bez jakékoliv veřejné soutěže. Že takové zadání má silný korupční potenciál je zcela zjevné a jasné každému, kdo se ve veřejných financích jen trochu orientuje. Argumenty radních o „zjednodušení“ procesu zadání jsou velmi laciné politické výmluvy. Cenu 780 tis. Kč raději necháme bez komentáře, protože nemá žádný vypovídající charakter (například neříká vůbec nic o kvalitě zakázky, s čímž si ovšem město hlavu zjevně nedělá, vždyť už kdysi se „losovačkou“ proslavilo téměř globálně).

To vše ale souvisí s očekávaným dopravním kolapsem jen sekundárně. Město si skutečně může zcela legálně postavit novou stanici MHD kde chce a za kolik chce (i když mediálně „nastřelená“ cena 200 milionů Kč v dnešních cenách je reálně velmi podhodnocená a teoreticky by stačila jen na velmi prostou dopravní stavbu). Přímých důsledků chybné lokalizace stavby do středu města bude mnohem více. Samozřejmě nemůže dojít k propojení s drážní dopravou, neboť stávající dráha K. Vary – M. Lázně je vedena na pozemních SŽDC s.o. a ČD a.s., MIMO vybranou lokalitu a tedy nelze o přestupním bodě či „terminálu“ nijak hovořit (naopak bude zakonzervován mnohaletý stav, kdy lidé jsou nuceni k pochodovému cvičení mezi Tržnicí a Dolním nádražím, respektive nově zvažovanou zastávkou). Případným svedením příměstských linek autobusové dopravy do lokality „Varšavská“ dojde ve špičkách k totálnímu, bezodvratnému zahlcení centra města silniční dopravou a to včetně a zejména mostů přes Ohři. Tento stav sice i dnes nastává na „Dolním“ nádraží, ovšem toto má vyšší absorpční a kapacitní možnosti, než relativně velmi stísněné poměry nové lokality. Analýzou rizik můžeme dojít i k dalším závěrům kontroverzní stavby – například neexistuje garance svodu linek příměstské dopravy k terminálu, natož pak linek dálkových. Z prostorových důvodů budou omezené kapacitní možnosti taxislužby. Existuje reálné riziko upozadění moderní rychlodrážní příměstské dopravy na úkor drážní dopravy regionální (stávajícího stavu), velmi reálné a vysoké riziko nárůstu přímých investičních nákladů. Další, sekundární náklady, bude stavba vyžadovat jaksi z definice – služby související s „terminálem“ nebyly dosud nikde zveřejněny, natož kalkulovány. V neposlední řadě je nutné zmínit riziko architektonické a městotvorné – v centru prostě může přibýt další betonová odporná stavba. V současnosti jsou nepochybně podnikány reálné kroky ke zhoršení dopravní situace v krajském městě a to bez jakékoliv diskuze s občany, politiky nebo krajem. Pro řešení generovaných kongescí město navrhuje pouze další přemostění řeky Ohře, což je zjevně nedostatečné a navíc se má jednat jen o lávku pro pěší, pro zajištění dostupnosti „horního“ nádraží. K dalšímu zhoršení dopravní situace dojde s výstavbou dalších objektů z projektů v oblasti dolního nádraží.

Nynější ústřední přestupní bod MHD – Tržnice – je pochopitelně nevyhovující, zastaralý, omšelý a světoznámému městu dělá ostudu. Nutnost moderního terminálu je zjevná. Musíme však konstatovat, že ze služební cesty do Manchesteru (za „terminály“, v podstatě však na fotbal Premier League za veřejné peníze) si radní nevzali žádné ponaučení. Investice mají život lidem zlepšovat a ne zhoršovat. Jistě i současný Terminál „dolní“ je v dezolátním stavu, nicméně plní funkce veřejné dopravy a to i přes jeho mnohaletou podinvestovanost. I zde by nastaly kapacitní problémy s odbavením silniční dopravy ve špičkách pracovních dní, nicméně jeho saturační a dispoziční funkce pro územní obsluhu jsou lepší než u chystaného „terminálu“ Varšavská.

 

Ing. Filip Kuliš - dopravní analytik

Miloslav Zítka - člen komise dopravy Karlovarského kraje, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě

Autor: Miloslav Zítka | pondělí 29.2.2016 8:01 | karma článku: 6,84 | přečteno: 235x
  • Další články autora

Miloslav Zítka

Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu

Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.

7.12.2017 v 10:20 | Karma: 18,88 | Přečteno: 894x | Diskuse| České Budějovice

Miloslav Zítka

Dopravci v Karlovarském kraji zvyšují cenu o 20%

Po nátlaku řidičů autobusů rozhodla vláda v závěru roku 2016 o zvýšení mezd řidičům. Protože rozhodnutí nedoprovázelo opatření, kde na zvýšení platů vzít, řeší to dopravci sami. V Karlovarském kraji razantním zvýšením jízdného.

15.3.2017 v 8:53 | Karma: 9,47 | Přečteno: 377x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Vláda sedla na lep, zastaralá modernizace Brno-Přerov je schválená.

Můžeme věřit odborníkům? V minulých dnech došlo k odhalení lží projektové organizace, které vedly vládu ke schválení studie proveditelnosti pro rekonstrukci železniční tratě Brno-Přerov ve variantě rychlosti na 200 km za hodinu.

13.6.2016 v 7:50 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Brno

Miloslav Zítka

Běžecká sezóna v Karlovarském kraji začíná

Běžecký boom pokračuje, přibývá běhajících lidí. Motivaci mají různou, ale po určité době se chtějí porovnat s druhými. Vyrazí na závod. V Karlovarském kraji mají z čeho vybírat.

25.3.2016 v 7:38 | Karma: 8,03 | Přečteno: 116x | Diskuse| Pozvánky, akce

Miloslav Zítka

Brno musí mít moderní nádraží v centru

Snaha o odsunutí nádraží v Brně mimo centrum je politická hra která nebere ohled na potřeby cestujících. Nejspíš jde v první řadě o peníze do některých stranických pokladen a na osobní účty ovlivněných politiků.

18.3.2016 v 6:47 | Karma: 16,23 | Přečteno: 444x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradit ji může Havel

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:49

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor

25. dubna 2024  13:45

Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...

Zastal se urážené kamarádky, schytal kopanec do hlavy. Policie hledá útočníka

25. dubna 2024  13:42

Pražští policisté pátrají po agresorovi, který v březnu v Karlíně napadl jiného muže. Incident se...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:40

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 839x
Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Předseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM