Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavební lobby ohrožuje cestující více než hluk okolí železnice.

Již dlouho se nejen při svých cestách po silnicích a železnicích zamýšlím nad smyslem protihlukových stěn. Chápu tento prostředek u silnic, procházejících zastavěným územím v těsné blízkosti obytných staveb v místech, kde se zvyšuje počet projíždějících aut. U nákladních aut často díky neschopnosti našich úřadů nedovolit objíždění zpoplatněných úseků draze vybudovaných silnic vyšší kvality - dálnic a rychlostních silnic.

Co už chápu méně, jsou protihlukové stěny daleko od zástavby. Nechrání nikoho - a zřejmě jsou jen zdrojem zisků stavebních firem a jim zavázaným úředníkům na Ředitelství silnic a dálnic. Příkladem například protihluková stěna na silnici I/13 na konci obchvatu Ostrova, kde stěna chrání zahrádkářskou kolonii.

Samostatným případem jsou protihlukové stěny na železnici. Ty se budují téměř souvisle na všech nejen nově budovaných tratích (těch je naprosto mizivě - od roku 2000 jen několik málo kilometrů), ale především při všech rekonstrukcích a opravách i ve stávající trase.

Přitom od roku 1990 došlo k výraznému poklesu objemu nákladní dopravy na železnici, nová moderní vozidla mají mnohem nižší hlučnost, a po rekonstrukci železničního svršku při použití souvisle svařených kolejí na pružném uložení je jízda vlaku o poznání tišší než dříve. Tato opatření samotná snížila výrazně hlučnost v okolí železnice a nevidím naprosto žádný důvod na budování tisíců kilometrů protihlukových zdí. Tyto neprůhledné stěny snižují komfort cestujících - komu by se chtělo koukat do zdi? A nyní přichází naprosto šokující zjištění - že protihlukové stěny ohrožují samotné cestující, protože v případě nehody se velmi zvyšuje náročnost zásahu záchranných složek, pokud dokonce není téměř nemožný. Při testu, který se konal tento týden na tzv. koridou v jižních Čechách, se záchranářům ani při použití nejmodernější techniky nepodařilo stěnou proniknouit! Informuje o tom například článek na Dopravním webu.

Reakce na sebe nedala dlouho čekat a již o den později vydal tiskovou zprávu Svaz cestujících ve veřejné dopravě.

Problematikou protihlukových stěn ve vztahu k přírodě se zabývají i ochránci zvířat. Zvěř, která se mezi stěny dostane nemá šanci uniknout a je masakrována projíždějícími vlaky. A to v místech, kde hluk rozhodně nikoho neohrožuje - třeba v lesích mezi Rokycany a Holoubkovem, nebo v okolí Jesenické přehrady u Chebu.

A já se ptám - komu slouží protihlukové stěny? Po "vygooglování" hesla protihlukové stěny mám celkem jasno. Desítky výrobců na trhu, zajištěný kšeft špatnou legislativou. I proto máme nejdražší dopravní stavby na světě. Dokáže někdo situaci změnit?

Nebo zodpovědní čekají, až se na železnici stane velká nehoda a výsledky testu z tohoto týdne budou potvrzeny mrtvými v "odhlučněných" márnicích?

 

 

Autor: Miloslav Zítka | neděle 8.5.2011 6:30 | karma článku: 22,98 | přečteno: 2066x
  • Další články autora

Miloslav Zítka

Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu

Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.

7.12.2017 v 10:20 | Karma: 18,88 | Přečteno: 894x | Diskuse| České Budějovice

Miloslav Zítka

Dopravci v Karlovarském kraji zvyšují cenu o 20%

Po nátlaku řidičů autobusů rozhodla vláda v závěru roku 2016 o zvýšení mezd řidičům. Protože rozhodnutí nedoprovázelo opatření, kde na zvýšení platů vzít, řeší to dopravci sami. V Karlovarském kraji razantním zvýšením jízdného.

15.3.2017 v 8:53 | Karma: 9,47 | Přečteno: 377x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Vláda sedla na lep, zastaralá modernizace Brno-Přerov je schválená.

Můžeme věřit odborníkům? V minulých dnech došlo k odhalení lží projektové organizace, které vedly vládu ke schválení studie proveditelnosti pro rekonstrukci železniční tratě Brno-Přerov ve variantě rychlosti na 200 km za hodinu.

13.6.2016 v 7:50 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Brno

Miloslav Zítka

Běžecká sezóna v Karlovarském kraji začíná

Běžecký boom pokračuje, přibývá běhajících lidí. Motivaci mají různou, ale po určité době se chtějí porovnat s druhými. Vyrazí na závod. V Karlovarském kraji mají z čeho vybírat.

25.3.2016 v 7:38 | Karma: 8,03 | Přečteno: 116x | Diskuse| Pozvánky, akce

Miloslav Zítka

Brno musí mít moderní nádraží v centru

Snaha o odsunutí nádraží v Brně mimo centrum je politická hra která nebere ohled na potřeby cestujících. Nejspíš jde v první řadě o peníze do některých stranických pokladen a na osobní účty ovlivněných politiků.

18.3.2016 v 6:47 | Karma: 16,23 | Přečteno: 444x | Diskuse| Brno

Miloslav Zítka

Zelená pro vlaky do Horního Slavkova

V roce 1997 stát pro svou neschopnost dělat alespoň pravidelnou údržbu uzavřel železniční trať Loket - Krásný Jez přes Horní Slavkov. Po devíti a šestnácti letech byly zprovozněny okrajové úseky tratě z obou stran. Kdy bude celá?

7.3.2016 v 8:03 | Karma: 17,32 | Přečteno: 1514x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

Karlovy Vary podléhají tlaku developerů a hodlají vyklidit stávající terminál na dolním nádraží. Nabízí řešení, které dle mého názoru je výrazně horší a zkomplikuje už i tak složitou situaci. Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

29.2.2016 v 8:01 | Karma: 6,84 | Přečteno: 235x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Ministerstvo dopravy blokuje rozvoj regionální železnice.

Dnes projednává vláda materiál Ministerstva dopravy o financování regionální železniční dopravy po roce 2019. Materiál ve svém důsledku blokuje další rozvoj regionální železnice a to i proti vůli krajů.

24.2.2016 v 7:30 | Karma: 8,29 | Přečteno: 328x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Rozhodne o trati 097 rozum nebo úplatek?

Železniční trať 097, poškozená sesuvem nad dálnicí D8, by měla být rozhodně obnovena. Nebo o jejím osudu rozhodne "úplatek" Ústeckému kraji ve formě navýšení prostředků na opravy silnic v mnohem vyšší částce a ten neobjedná vlaky?

21.10.2015 v 7:15 | Karma: 19,94 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ústí nad Labem

Miloslav Zítka

Kraje musí změnit pohled na veřejnou dopravu

Kolega ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě Ing. Tomáš Tužín se zamýšlí nad systémem optimalizací železniční dopravy. Na problematiku se nedívá jen izolovaně z pohledu železnice, ale popisuje ji v širších souvislostech.

19.10.2015 v 7:00 | Karma: 8,73 | Přečteno: 356x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Zastavme neodborná rozhodnutí na železnici !

Týden po mém kritickém článku na téma ohrožení cestujících ve vlacích ( odkaz ) obdržel ministr dopravy otevřený dopis volného sdružení dopravních odborníků na téma úpadku železnice.

14.9.2015 v 0:00 | Karma: 9,14 | Přečteno: 384x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Stát nechává dále ohrožovat životy cestujících ve vlacích.

Necelých 7 týdnů po nehodě ve Studénce se stala dnes podobná nehoda u Šluknova. Opět kamion vjel na přejezd před jedoucí vlak, pro těžce zraněného strojvedoucího letěl vrtulník, další osoby z vlaku zraněny.

7.9.2015 v 20:38 | Karma: 18,45 | Přečteno: 878x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Miloslav Zítka

Omylný ministr dopravy - nic nového v Čechách.

Téměř každý týden zaznamenám nějakou zprávu, kde se vyjadřuje ministr dopravy a dopouští se nepřesností, omylů nebo lží.

29.8.2015 v 11:33 | Karma: 17,02 | Přečteno: 730x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Bude změna Zákona o drahách konzervovat stav místo rozvoje služeb?

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 upravuje práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě. EU umožnila členským státům pětileté vyjímky, které lze ještě o dalších pět let prodloužit. Česká republika použila vyjímku u čtyř článků tohoto nařízení do roku 2014. V pátek 20.června předkládá poslanec Kolovratník pozměňovací návrh k zákonu o Drahách, který všechny tyto vyjímky prodlužuje do roku 2019. S tím nelze souhlasit !!

20.6.2014 v 7:15 | Karma: 7,59 | Přečteno: 235x | Diskuse| Politika

Miloslav Zítka

Ministerstvo dopravy posouvá železnou oponu

Až na hranice bývalého Protektorátu posouvají želenou oponu ministerští úředníci z dopravy. Alespoň lidem v Karlovarském kraji to tak musí nutně připadat.

4.2.2014 v 20:27 | Karma: 15,64 | Přečteno: 857x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Netradiční kulturní zážitky v Karlových Varech na počátku března.

Zpestření předjarní kulturní nabídky v Karlových Varech se diváci dočkají ve středu 6. března v Lidovém domě ve Staré Roli a ve čtvrtek 7. března v Městském divadle.

24.2.2013 v 11:50 | Karma: 7,82 | Přečteno: 457x | Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Stavbaři místo vizí hledají viníka

Institut pro veřejnou diskusi uspořádal setkání na téma Vize dopravního stavitelství - Jaký bude rok 2013. Místo představení vizí se účastníci dočkali jen pláče nad poklesem stavební výroby a hledání viníka, který za tento stav může. Vítězně z akce vyšel "zlý stát", který nechce dávat stavbařům zakázky.

2.12.2012 v 9:40 | Karma: 12,84 | Přečteno: 772x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Politici v Karlovarském kraji na téma veřejná doprava

Jen několik hodin nás dělí od dalších voleb do zastupitelstva kraje. Politici na nás útočí sliby z bilboardů, reklam ve schránkách i na ulici. Svaz cestujících ve veřejné dopravě položil kandidátům na hejtmany v celé republice několik otázek k tématu veřejné dopravy. Pokud máte zájem o názory politiků v Karlovarském kraji na aktuální otázky z veřejné dopravy, máte je zde pohromadě k vašemu posouzení. A třeba i výběru, koho volit (nebo nevolit), pokud chcete jezdit veřejnou dopravou.

11.10.2012 v 6:50 | Karma: 4,24 | Přečteno: 142x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Nejednotnost ODS se projevuje i ve volebním programu

ODS nemá jen rebely v řadách poslanců. Objevuji i nesrovnalosti ve volebním programu mezi kraji. Tentokrát ve veřejné dopravě. Rozpor se projevil například v postoji k výstavbě vysokorychlostní tratě Praha - Brno.

11.10.2012 v 6:38 | Karma: 6,33 | Přečteno: 513x | Diskuse| Politika

Miloslav Zítka

Veřejná doprava v Karlovarském kraji očima politiků

Jen několik hodin nás dělí od dalších voleb do zastupitelstva kraje. Politici na nás útočí sliby z bilboardů, reklam ve schránkách i na ulici. Svaz cestujících ve veřejné dopravě položil kandidátům na hejtmany v celé republice několik otázek k tématu veřejné dopravy. Pokud máte zájem o názory politiků v Karlovarském kraji na aktuální otázky z veřejné dopravy, máte je zde pohromadě k vašemu posouzení. A třeba i výběru, koho volit (nebo nevolit), pokud chcete jezdit veřejnou dopravou.

10.10.2012 v 13:36 | Karma: 8,10 | Přečteno: 715x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 839x
Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Předseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM