Pátek 24. ledna 2020, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. ledna 2020 Milena

Stavební lobby ohrožuje cestující více než hluk okolí železnice.

8. 05. 2011 6:30:00
Již dlouho se nejen při svých cestách po silnicích a železnicích zamýšlím nad smyslem protihlukových stěn. Chápu tento prostředek u silnic, procházejících zastavěným územím v těsné blízkosti obytných staveb v místech, kde se zvyšuje počet projíždějících aut. U nákladních aut často díky neschopnosti našich úřadů nedovolit objíždění zpoplatněných úseků draze vybudovaných silnic vyšší kvality - dálnic a rychlostních silnic.

Co už chápu méně, jsou protihlukové stěny daleko od zástavby. Nechrání nikoho - a zřejmě jsou jen zdrojem zisků stavebních firem a jim zavázaným úředníkům na Ředitelství silnic a dálnic. Příkladem například protihluková stěna na silnici I/13 na konci obchvatu Ostrova, kde stěna chrání zahrádkářskou kolonii.

Samostatným případem jsou protihlukové stěny na železnici. Ty se budují téměř souvisle na všech nejen nově budovaných tratích (těch je naprosto mizivě - od roku 2000 jen několik málo kilometrů), ale především při všech rekonstrukcích a opravách i ve stávající trase.

Přitom od roku 1990 došlo k výraznému poklesu objemu nákladní dopravy na železnici, nová moderní vozidla mají mnohem nižší hlučnost, a po rekonstrukci železničního svršku při použití souvisle svařených kolejí na pružném uložení je jízda vlaku o poznání tišší než dříve. Tato opatření samotná snížila výrazně hlučnost v okolí železnice a nevidím naprosto žádný důvod na budování tisíců kilometrů protihlukových zdí. Tyto neprůhledné stěny snižují komfort cestujících - komu by se chtělo koukat do zdi? A nyní přichází naprosto šokující zjištění - že protihlukové stěny ohrožují samotné cestující, protože v případě nehody se velmi zvyšuje náročnost zásahu záchranných složek, pokud dokonce není téměř nemožný. Při testu, který se konal tento týden na tzv. koridou v jižních Čechách, se záchranářům ani při použití nejmodernější techniky nepodařilo stěnou proniknouit! Informuje o tom například článek na Dopravním webu.

Reakce na sebe nedala dlouho čekat a již o den později vydal tiskovou zprávu Svaz cestujících ve veřejné dopravě.

Problematikou protihlukových stěn ve vztahu k přírodě se zabývají i ochránci zvířat. Zvěř, která se mezi stěny dostane nemá šanci uniknout a je masakrována projíždějícími vlaky. A to v místech, kde hluk rozhodně nikoho neohrožuje - třeba v lesích mezi Rokycany a Holoubkovem, nebo v okolí Jesenické přehrady u Chebu.

A já se ptám - komu slouží protihlukové stěny? Po "vygooglování" hesla protihlukové stěny mám celkem jasno. Desítky výrobců na trhu, zajištěný kšeft špatnou legislativou. I proto máme nejdražší dopravní stavby na světě. Dokáže někdo situaci změnit?

Nebo zodpovědní čekají, až se na železnici stane velká nehoda a výsledky testu z tohoto týdne budou potvrzeny mrtvými v "odhlučněných" márnicích?

Autor: Miloslav Zítka | neděle 8.5.2011 6:30 | karma článku: 22.98 | přečteno: 2066x

Další články blogera

Miloslav Zítka

Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu

Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.

7.12.2017 v 10:20 | Karma článku: 18.02 | Přečteno: 883 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Lednový Izrael - 1. díl: Lowcost v Izraeli

Zpáteční letenka z Bratislavy do Eilatu za 20 euro? To si skoro říká o lowcostový výlet do nelowcostového Izraele..

24.1.2020 v 8:20 | Karma článku: 7.82 | Přečteno: 128 | Diskuse

Pavla Hermannová

Můj Izrael 1

Jednoho dne k nám darem od milých lidí přišly letenky, zajištěné ubytování a trocha peněz na život v Izraeli. A tak jsme s manželem sbalili pár věcí a do Izraele vyrazili.

23.1.2020 v 8:14 | Karma článku: 13.72 | Přečteno: 353 | Diskuse

Aleš Gill

Letenky s příběhem

Protože se pořád někdo ptá, sepsal jsem v minulém článku desatero levné letenky a přidal pár příběhů, jak jsem k letenkám přišel, proč jsem je koupil, a co se cestou stalo. A těch příběhů je tolik, že to vydá na samostatný článek.

22.1.2020 v 8:06 | Karma článku: 17.53 | Přečteno: 812 | Diskuse

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 3.

Čeká mě cesta z Hpa An do Mawlamyine. Část cesty už mám projetou na motorce, zbytek je velká neznámá.

21.1.2020 v 14:00 | Karma článku: 17.65 | Přečteno: 356 | Diskuse

René Flášar

Že života štíplístka - Do roka a do dne

Vším, čím jsem byl, byl jsem rád. A tak budu určitě rád i štíplístkem, alias průvodčím nebo chcete-li stevardem. Využil jsem totiž nabídky společnosti Arriva vlaky a stal se na DP Č jedním z jejích zaměstnanců.

21.1.2020 v 10:54 | Karma článku: 10.84 | Přečteno: 390 | Diskuse
Počet článků 27 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 813

Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Místopředseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM

Najdete na iDNES.cz