Stavbaři místo vizí hledají viníka

2. 12. 2012 9:40:00
Institut pro veřejnou diskusi uspořádal setkání na téma Vize dopravního stavitelství - Jaký bude rok 2013. Místo představení vizí se účastníci dočkali jen pláče nad poklesem stavební výroby a hledání viníka, který za tento stav může. Vítězně z akce vyšel "zlý stát", který nechce dávat stavbařům zakázky.
Jezernické viadukty u Hranic na MoravěJezernické viadukty u Hranic na Moravěwikipedia.com

V úvodním slovu moderátor a dopravní expert Pavel Švagr konstatoval nedobrou situaci a klesající objem zakázek v dopravních stavbách. Ředitel odboru statistiky průmyslu stavebnictví ČSU Radek Matějka jeho slova doložil řadou grafů a tabulek.

Tomáš Čoček, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury informoval o stavu příprav rozpočtu na další roky a nedostatku financí. Připoměl, že EU hodlá spolufinancovat pouze projekty sítě TEN-T , tedy hlavně železniční.

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR Václav Matyáš ve své útočné přednášce sváděl problémy stavebních firem na všechny strany - militantní zelení brání stavbám, stát nechce dávat peníze na dopravní stavby, EU nám nechce dávat finance na některé stavby (třeba dostavbu D8). A dokládá svá tvrzení grafy začínajícími v roce 2009, ukazujícími pokles stavebních zakázek. Co na tom, že grafy ukázané panem Matějkou ukazovaly od roku 2004 do roku 2009 mnohem strmější vzestup, než je současný pokles.

Náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jaroslav Bauer kritizoval rozpočtové určení daní, kdy kraje, správci komunikací II. a nižších tříd, nemají dostatek financí na údržbu silnic rozbitých od kamionů.

Závěrečná krátká přednáška analytika Raiffeisenbank Aleše Michla připomněla, že si za vše můžeme tak trochu sami...

V diskusi překvapivě nevystoupil žádný zástupce velkých stavebních firem. Možná pro ně problém klesajících financí do dopravních staveb není až tak zásadní, jak se snažil namluvit pan Matyáš. Naopak vystoupil zástupce Ředitelství vodních cest a prezentoval svůj zásadní postoj - bez jezů v Děčíně a Přelouči republika nepřežije do roku 2020....

Na celé akci jsem zcela postrádal sebereflexi stavařů. Několik let si mlaskali na tučném přídělu financí a tunelovali státní i EU kasu předraženými zakázkami a nyní se diví. Vize žádné. Nezaslechl jsem snahu o rychlou přípravu investic v železniční infratruktuře, na kterou EU ještě dává peníze. Naopak, úsměvně působil názor moderátora "dopravního experta" - železniční síť je postavená. Ano, před rokem 1915....

Autor: Miloslav Zítka | neděle 2.12.2012 9:40 | karma článku: 12.49 | přečteno: 767x

Další články blogera

Miloslav Zítka

Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu

Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.

7.12.2017 v 10:20 | Karma článku: 16.87 | Přečteno: 870 | Diskuse

Miloslav Zítka

Dopravci v Karlovarském kraji zvyšují cenu o 20%

Po nátlaku řidičů autobusů rozhodla vláda v závěru roku 2016 o zvýšení mezd řidičům. Protože rozhodnutí nedoprovázelo opatření, kde na zvýšení platů vzít, řeší to dopravci sami. V Karlovarském kraji razantním zvýšením jízdného.

15.3.2017 v 8:53 | Karma článku: 9.04 | Přečteno: 371 | Diskuse

Miloslav Zítka

Vláda sedla na lep, zastaralá modernizace Brno-Přerov je schválená.

Můžeme věřit odborníkům? V minulých dnech došlo k odhalení lží projektové organizace, které vedly vládu ke schválení studie proveditelnosti pro rekonstrukci železniční tratě Brno-Přerov ve variantě rychlosti na 200 km za hodinu.

13.6.2016 v 7:50 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 1038 | Diskuse

Miloslav Zítka

Běžecká sezóna v Karlovarském kraji začíná

Běžecký boom pokračuje, přibývá běhajících lidí. Motivaci mají různou, ale po určité době se chtějí porovnat s druhými. Vyrazí na závod. V Karlovarském kraji mají z čeho vybírat.

25.3.2016 v 7:38 | Karma článku: 7.23 | Přečteno: 98 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Luboš Smrčka

Utěšený růst ve stínu nejistoty

Mezinárodní měnový fond odhaduje pro příštích několik let růst světového HDP na zhruba 3,7 procenta (ročně). To je krásné číslo. Podstatně vyšší (asi trojnásobně) než roční růst počtu pozemšťanů.

18.12.2018 v 8:04 | Karma článku: 9.49 | Přečteno: 267 | Diskuse

Josef D. Kortan

Dilema Václava Klause

Je možné rozumět ekonomii a klimatologii současně? Rozumí jim vůbec někdo? Náš člověk v Katovicích a náš člověk ne v Marrákeši. Kolik řečí znáš, tolik můžeš hostit migrantů.

17.12.2018 v 21:05 | Karma článku: 16.26 | Přečteno: 672 | Diskuse

Martin Skalik

Akcie, měny a názory : ČNB a česká koruna – část druhá

Ještě jednou se vrátím k blogu České národní banky a pojednání na téma transmise měnové politiky. V článku jsou minimálně dvě místa, kde je z mého pohledu prostor pro komentář.

17.12.2018 v 10:54 | Karma článku: 5.17 | Přečteno: 224 | Diskuse

Josef Sedláček

Mám se stydět já, nebo obsluhující číšník?

Sobotu jsem strávil v Praze. Programem byla prohlídka Národního muzea, oběd v restauraci a návštěva divadelního představení.

16.12.2018 v 8:30 | Karma článku: 28.06 | Přečteno: 2366 | Diskuse

Josef D. Kortan

Jde jen o počty

Jaký je rozdíl mezi čísly 118,2 a 2,2? Odměna milion dolarů za vyřešení. Máme málo doktorů, protože který může, pracuje někde na západě, a máme mnoho pedagogů. Trpaslíci z Cimrmanovy hry Dlouhý, Široký a Krátkozraký na úřadech.

14.12.2018 v 17:58 | Karma článku: 15.18 | Přečteno: 407 | Diskuse
Počet článků 27 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 807

Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Místopředseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM

Najdete na iDNES.cz