Stavbaři místo vizí hledají viníka

2. 12. 2012 9:40:00
Institut pro veřejnou diskusi uspořádal setkání na téma Vize dopravního stavitelství - Jaký bude rok 2013. Místo představení vizí se účastníci dočkali jen pláče nad poklesem stavební výroby a hledání viníka, který za tento stav může. Vítězně z akce vyšel "zlý stát", který nechce dávat stavbařům zakázky.
Jezernické viadukty u Hranic na MoravěJezernické viadukty u Hranic na Moravěwikipedia.com

V úvodním slovu moderátor a dopravní expert Pavel Švagr konstatoval nedobrou situaci a klesající objem zakázek v dopravních stavbách. Ředitel odboru statistiky průmyslu stavebnictví ČSU Radek Matějka jeho slova doložil řadou grafů a tabulek.

Tomáš Čoček, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury informoval o stavu příprav rozpočtu na další roky a nedostatku financí. Připoměl, že EU hodlá spolufinancovat pouze projekty sítě TEN-T , tedy hlavně železniční.

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR Václav Matyáš ve své útočné přednášce sváděl problémy stavebních firem na všechny strany - militantní zelení brání stavbám, stát nechce dávat peníze na dopravní stavby, EU nám nechce dávat finance na některé stavby (třeba dostavbu D8). A dokládá svá tvrzení grafy začínajícími v roce 2009, ukazujícími pokles stavebních zakázek. Co na tom, že grafy ukázané panem Matějkou ukazovaly od roku 2004 do roku 2009 mnohem strmější vzestup, než je současný pokles.

Náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jaroslav Bauer kritizoval rozpočtové určení daní, kdy kraje, správci komunikací II. a nižších tříd, nemají dostatek financí na údržbu silnic rozbitých od kamionů.

Závěrečná krátká přednáška analytika Raiffeisenbank Aleše Michla připomněla, že si za vše můžeme tak trochu sami...

V diskusi překvapivě nevystoupil žádný zástupce velkých stavebních firem. Možná pro ně problém klesajících financí do dopravních staveb není až tak zásadní, jak se snažil namluvit pan Matyáš. Naopak vystoupil zástupce Ředitelství vodních cest a prezentoval svůj zásadní postoj - bez jezů v Děčíně a Přelouči republika nepřežije do roku 2020....

Na celé akci jsem zcela postrádal sebereflexi stavařů. Několik let si mlaskali na tučném přídělu financí a tunelovali státní i EU kasu předraženými zakázkami a nyní se diví. Vize žádné. Nezaslechl jsem snahu o rychlou přípravu investic v železniční infratruktuře, na kterou EU ještě dává peníze. Naopak, úsměvně působil názor moderátora "dopravního experta" - železniční síť je postavená. Ano, před rokem 1915....

Autor: Miloslav Zítka | neděle 2.12.2012 9:40 | karma článku: 12.84 | přečteno: 770x

Další články blogera

Miloslav Zítka

Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu

Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.

7.12.2017 v 10:20 | Karma článku: 18.02 | Přečteno: 876 | Diskuse

Miloslav Zítka

Dopravci v Karlovarském kraji zvyšují cenu o 20%

Po nátlaku řidičů autobusů rozhodla vláda v závěru roku 2016 o zvýšení mezd řidičům. Protože rozhodnutí nedoprovázelo opatření, kde na zvýšení platů vzít, řeší to dopravci sami. V Karlovarském kraji razantním zvýšením jízdného.

15.3.2017 v 8:53 | Karma článku: 9.47 | Přečteno: 375 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Lubomír Stejskal

Z metropole 21. století

Dnes (14/7) bude v hlavním městě na tři roky uzavřena jedna z klíčových komunikací přivádějících dopravu z dálnice č. 1 do centra města. Důvodem je zahájení prací na obřím projektu, který změní tvář navazující části metropole.

14.7.2019 v 8:50 | Karma článku: 10.20 | Přečteno: 399 | Diskuse

Petr Mach

Vyššími daněmi k zářným zítřkům

Zatímco se politici navenek hašteří o tom, kdo a jak má právo či povinnost odvolat ministra, probíhá největší zvýšení daní za posledních deset let. Přečetl jsem vládní návrhy za vás a tohle na vás dopadne:

13.7.2019 v 8:35 | Karma článku: 47.53 | Přečteno: 12255 | Diskuse

Josef Šoltes

Investice, cesta do pekel nebo dobrý způsob, jak si přilepšit na důchod?

Češi jsou obecně silně investičně silně konzervativní. Mají k tomu dobrý důvod. Životní zkušenosti, kdy se je každý snaží na každém rohu obrat, co to jde.

12.7.2019 v 21:10 | Karma článku: 25.31 | Přečteno: 903 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zaplaťpámbu za každý den bez eura

Není to tak dávno, co jsme četli, že do EU vstoupilo Chorvatsko. Nyní čteme, že už započalo proces směrující k přijetí eura. Nejnovější člen EU tak v přijetí eura předběhne ČR, která je členem EU již 15 let.

12.7.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.59 | Přečteno: 22019 | Diskuse

Petr Dostál

1) Proč odvolat současné vedení ČEZu; 2) Lidé z ODS a TOP 09 nemají být zaměst. v. s

1) Odvolá Ministerstvo financí ČR současné manažery ČEZu, kteří nemají důvěru ve společnost kterou řídí? 2) Lidé z pravicových stran ODS a TOP 09 nemají být zaměstnanci veřejného sektoru, tedy být placeni z veřejných peněz.

10.7.2019 v 8:00 | Karma článku: 20.97 | Přečteno: 818 | Diskuse
Počet článků 27 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 812

Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Místopředseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM

Najdete na iDNES.cz