Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bude změna Zákona o drahách konzervovat stav místo rozvoje služeb?

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 upravuje práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě. EU umožnila členským státům pětileté vyjímky, které lze ještě o dalších pět let prodloužit. Česká republika použila vyjímku u čtyř článků tohoto nařízení do roku 2014. V pátek 20.června předkládá poslanec Kolovratník pozměňovací návrh k zákonu o Drahách, který všechny tyto vyjímky prodlužuje do roku 2019. S tím nelze souhlasit !!

wikipedia

Zatímco s články 8. a 10., týkajících se informačních služeb v prodeji mezinárodních dokladů na všech prodejních místech dopravce a informačních služeb spojených s nákupy jízdenek a rezervacemi i v regionální dopravě, a prodloužení vyjímky do roku 2019 nemám zásadní problém, vnímám snahu o prodloužení vyjímky u článku 17., týkajícího se odškodnění cestujících při zpoždění o více jak 60 minut jako zásadní problém.

Ustanovení ukládá povinnost železničním podnikům poskytnout cestujícímu odškodnění ve výši 25%-50% ceny cestovního dokladu při zpožděních, která přesahují 60 minut. Nárok na odškodnění nevzniká pouze v případě, že je cestující informován o zpoždění dříve, než si zakoupí přepravní doklad.

Předkladatel návrhu tvrdí:

"V podmínkách ČR je i v současné době drtivá většina zpoždění způsobena jiným subjektem než dopravcem, zejména stavební a udržovací činností na trati. Míra rozestavěnosti české železniční sítě v klíčových bodech (významné železniční uzly, koridorové tratě) bude velmi vysoká i v průběhu plnění Operačního programu doprava 2014-2020. Na základě toho se navrhuje, aby Česká republika opětovně vyňala uplatňování tohoto ustanovení pro vnitrostátní dopravu do roku 2019."

Jaká je dosavadní zkušenost s odškodňováním cestujících? V roce 2013 ze zhruba 2,5 milionu vypravených vlakových spojů ČD bylo 4741 vlaků zpožděno nad 60 minut.
A ve vnitrostátní přepravě bylo odškodněno 616 cestujících částkou 122 980 Kč, v průměru tedy cca 200 Kč.

Pokud je zpožděno ročně 4741 vlaků nad 60 minut, kdy se vztahuje nárok na odškodnění, pak při průměrném počtu 200 cestujících na vlak je to celkem 189 mil. Kč ročně.
Této částky však nikdy nebude dosaženo, protože nárok na odškodnění mají cestující, kteří si zakoupí jízdenku v ceně nad 8,- €/16,-€. Cestující, který jede do 100 km ( a těch je většina), určitě na odškodnění nedosáhne. Dnes je 8 Eur = 224 Kč cena za obyčejné jízdné na trase kolem 160 km (184 km Ostrava – Břeclav stojí 250 Kč).
Reálně se tak bude jednat maximálně o desítky miliónů korun ročně, což je vzhledem k rozpočtu ČD zanedbatelná částka.
Zavedení odškodnění cestujících bude naopak motivovat dopravce, aby zajišťoval přepravu cestujících v co nejlepší požadované kvalitě (dle jízdního řádu) a udělal vše pro minimalizaci zpoždění vlakových spojů. To může učinit železniční dopravu naopak atraktivnější než je nyní. A cestující bude mít „jakousi“ záruku, že mu bude nabídnuta služba v určitých parametrech s určitou zárukou …
Stejně jako je běžné, že při nákupu ledničky, spotřební elektroniky či jiného zboží, dostane kupující záruku a má právo zboží reklamovat. Cestující musí mít možnost uplatit právo na reklamaci, pokud nebyla služba poskytnuta v parametrech, ve kterých si ji zakoupil.

Jediný argument, kterým je vyjímka odůvodněná - za zpoždění většinou může jiný subjekt než dopravce - musím naprosto odmítnout.

Dopravce samozřejmě může uzavřít s provozovatelem infrastruktury smluvu o kompenzaci takto vzniklých nákladů. Správce infrastruktury zase může plánované stavební akce a rekonstrukce uzlů promítnout ( a tak i nyní činí ) do tvorby grafikonu tak, aby zpoždění nenastala. A zároveň ho budou dopravci "nutit" aby své údržbové práce dělal v době mimo špičku, v nočních hodinách apod. A také bude správce infrastruktury nucen přistupovat jinak k zajištění sjízdnosti tratí v případech nepříznivých povětrnostních podmínek, kdy dnes každá větší bouřka znamená rozvrat v osobní železniční dopravě, protože dochází k výpadkům napájení trakčního vedení, zabezpečovacího zařízení apod.

Pokud poslanci posunou platnost vyjímky do roku 2019, zakonzervují současný stav, který je vůči cestujícím nepřátelský.

Cestující nesmí být trestáni za neschopnost dopravce splnit zakoupenou službu. V případě problému pak musí mít nárok na přiměřenou kompenzaci.

 

Autor: Miloslav Zítka | pátek 20.6.2014 7:15 | karma článku: 7,59 | přečteno: 235x
  • Další články autora

Miloslav Zítka

Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu

Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.

7.12.2017 v 10:20 | Karma: 18,88 | Přečteno: 894x | Diskuse| České Budějovice

Miloslav Zítka

Dopravci v Karlovarském kraji zvyšují cenu o 20%

Po nátlaku řidičů autobusů rozhodla vláda v závěru roku 2016 o zvýšení mezd řidičům. Protože rozhodnutí nedoprovázelo opatření, kde na zvýšení platů vzít, řeší to dopravci sami. V Karlovarském kraji razantním zvýšením jízdného.

15.3.2017 v 8:53 | Karma: 9,47 | Přečteno: 377x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Vláda sedla na lep, zastaralá modernizace Brno-Přerov je schválená.

Můžeme věřit odborníkům? V minulých dnech došlo k odhalení lží projektové organizace, které vedly vládu ke schválení studie proveditelnosti pro rekonstrukci železniční tratě Brno-Přerov ve variantě rychlosti na 200 km za hodinu.

13.6.2016 v 7:50 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Brno

Miloslav Zítka

Běžecká sezóna v Karlovarském kraji začíná

Běžecký boom pokračuje, přibývá běhajících lidí. Motivaci mají různou, ale po určité době se chtějí porovnat s druhými. Vyrazí na závod. V Karlovarském kraji mají z čeho vybírat.

25.3.2016 v 7:38 | Karma: 8,03 | Přečteno: 116x | Diskuse| Pozvánky, akce

Miloslav Zítka

Brno musí mít moderní nádraží v centru

Snaha o odsunutí nádraží v Brně mimo centrum je politická hra která nebere ohled na potřeby cestujících. Nejspíš jde v první řadě o peníze do některých stranických pokladen a na osobní účty ovlivněných politiků.

18.3.2016 v 6:47 | Karma: 16,23 | Přečteno: 444x | Diskuse| Brno

Miloslav Zítka

Zelená pro vlaky do Horního Slavkova

V roce 1997 stát pro svou neschopnost dělat alespoň pravidelnou údržbu uzavřel železniční trať Loket - Krásný Jez přes Horní Slavkov. Po devíti a šestnácti letech byly zprovozněny okrajové úseky tratě z obou stran. Kdy bude celá?

7.3.2016 v 8:03 | Karma: 17,32 | Přečteno: 1514x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

Karlovy Vary podléhají tlaku developerů a hodlají vyklidit stávající terminál na dolním nádraží. Nabízí řešení, které dle mého názoru je výrazně horší a zkomplikuje už i tak složitou situaci. Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

29.2.2016 v 8:01 | Karma: 6,84 | Přečteno: 235x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Ministerstvo dopravy blokuje rozvoj regionální železnice.

Dnes projednává vláda materiál Ministerstva dopravy o financování regionální železniční dopravy po roce 2019. Materiál ve svém důsledku blokuje další rozvoj regionální železnice a to i proti vůli krajů.

24.2.2016 v 7:30 | Karma: 8,29 | Přečteno: 328x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Rozhodne o trati 097 rozum nebo úplatek?

Železniční trať 097, poškozená sesuvem nad dálnicí D8, by měla být rozhodně obnovena. Nebo o jejím osudu rozhodne "úplatek" Ústeckému kraji ve formě navýšení prostředků na opravy silnic v mnohem vyšší částce a ten neobjedná vlaky?

21.10.2015 v 7:15 | Karma: 19,94 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Ústí nad Labem

Miloslav Zítka

Kraje musí změnit pohled na veřejnou dopravu

Kolega ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě Ing. Tomáš Tužín se zamýšlí nad systémem optimalizací železniční dopravy. Na problematiku se nedívá jen izolovaně z pohledu železnice, ale popisuje ji v širších souvislostech.

19.10.2015 v 7:00 | Karma: 8,73 | Přečteno: 356x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Zastavme neodborná rozhodnutí na železnici !

Týden po mém kritickém článku na téma ohrožení cestujících ve vlacích ( odkaz ) obdržel ministr dopravy otevřený dopis volného sdružení dopravních odborníků na téma úpadku železnice.

14.9.2015 v 0:00 | Karma: 9,14 | Přečteno: 384x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Stát nechává dále ohrožovat životy cestujících ve vlacích.

Necelých 7 týdnů po nehodě ve Studénce se stala dnes podobná nehoda u Šluknova. Opět kamion vjel na přejezd před jedoucí vlak, pro těžce zraněného strojvedoucího letěl vrtulník, další osoby z vlaku zraněny.

7.9.2015 v 20:38 | Karma: 18,45 | Přečteno: 878x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Miloslav Zítka

Omylný ministr dopravy - nic nového v Čechách.

Téměř každý týden zaznamenám nějakou zprávu, kde se vyjadřuje ministr dopravy a dopouští se nepřesností, omylů nebo lží.

29.8.2015 v 11:33 | Karma: 17,02 | Přečteno: 730x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Ministerstvo dopravy posouvá železnou oponu

Až na hranice bývalého Protektorátu posouvají želenou oponu ministerští úředníci z dopravy. Alespoň lidem v Karlovarském kraji to tak musí nutně připadat.

4.2.2014 v 20:27 | Karma: 15,64 | Přečteno: 857x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Netradiční kulturní zážitky v Karlových Varech na počátku března.

Zpestření předjarní kulturní nabídky v Karlových Varech se diváci dočkají ve středu 6. března v Lidovém domě ve Staré Roli a ve čtvrtek 7. března v Městském divadle.

24.2.2013 v 11:50 | Karma: 7,82 | Přečteno: 457x | Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Stavbaři místo vizí hledají viníka

Institut pro veřejnou diskusi uspořádal setkání na téma Vize dopravního stavitelství - Jaký bude rok 2013. Místo představení vizí se účastníci dočkali jen pláče nad poklesem stavební výroby a hledání viníka, který za tento stav může. Vítězně z akce vyšel "zlý stát", který nechce dávat stavbařům zakázky.

2.12.2012 v 9:40 | Karma: 12,84 | Přečteno: 772x | Diskuse| Ekonomika

Miloslav Zítka

Politici v Karlovarském kraji na téma veřejná doprava

Jen několik hodin nás dělí od dalších voleb do zastupitelstva kraje. Politici na nás útočí sliby z bilboardů, reklam ve schránkách i na ulici. Svaz cestujících ve veřejné dopravě položil kandidátům na hejtmany v celé republice několik otázek k tématu veřejné dopravy. Pokud máte zájem o názory politiků v Karlovarském kraji na aktuální otázky z veřejné dopravy, máte je zde pohromadě k vašemu posouzení. A třeba i výběru, koho volit (nebo nevolit), pokud chcete jezdit veřejnou dopravou.

11.10.2012 v 6:50 | Karma: 4,24 | Přečteno: 142x | Diskuse| Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Nejednotnost ODS se projevuje i ve volebním programu

ODS nemá jen rebely v řadách poslanců. Objevuji i nesrovnalosti ve volebním programu mezi kraji. Tentokrát ve veřejné dopravě. Rozpor se projevil například v postoji k výstavbě vysokorychlostní tratě Praha - Brno.

11.10.2012 v 6:38 | Karma: 6,33 | Přečteno: 513x | Diskuse| Politika

Miloslav Zítka

Veřejná doprava v Karlovarském kraji očima politiků

Jen několik hodin nás dělí od dalších voleb do zastupitelstva kraje. Politici na nás útočí sliby z bilboardů, reklam ve schránkách i na ulici. Svaz cestujících ve veřejné dopravě položil kandidátům na hejtmany v celé republice několik otázek k tématu veřejné dopravy. Pokud máte zájem o názory politiků v Karlovarském kraji na aktuální otázky z veřejné dopravy, máte je zde pohromadě k vašemu posouzení. A třeba i výběru, koho volit (nebo nevolit), pokud chcete jezdit veřejnou dopravou.

10.10.2012 v 13:36 | Karma: 8,10 | Přečteno: 715x | Diskuse| Politika

Miloslav Zítka

Světová premiéra muzikálu v Karlovarském městském divadle

I přes všeobecné nářky na nedostatek peněz na kulturu nejen v Karlových Varech se podařilo ZŠ a ZUŠ v Karlových Varech dotáhnout k realizaci projekt původního muzikálu k premiéře. Muzikál MISTR JAZZU autorů Milana Zítky a Kateřiny Zítkové bude mít svou světovou premiéru ve čtvrtek 17. května v 19.30.

8.5.2012 v 19:00 | Karma: 7,61 | Přečteno: 594x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 839x
Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Předseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM